Informacje

Ustalony sprawca oszustw metodą na Blik

Policjantka ustaliła sprawcę oszustw, który działał metodą na BLIKA. Jest nim bełchatowianin, który w chwili popełnienia czynu miał 16 lat. Młody mężczyzna korzystając z aplikacji sprzedażowej wprowadzał w błąd osoby co do sprzedaży markowych kurtek. Pieniądze za towar wypłacał z bankomatu przy wykorzystaniu kodu blik, jaki uzyskiwał od pokrzywdzonych. Za ten czyn odpowie jako osoba nieletnia. Oceną jego zachowania zajmie się sąd.

W listopadzie i grudniu 2021 roku do bełchatowskiej policji wpłynęły trzy zawiadomienia o oszustwach metodą na BLIKA. Pokrzywdzeni to osoby z terenu ościennych województw. W każdym przypadku metoda działania sprawcy była identyczna. Przestępca pod pozorem sprzedaży kurtki markowej firmy, którą wystawił do rzekomej sprzedaży za pośrednictwem aplikacji internetowej, telefonicznie uzyskiwał od pokrzywdzonych kod Blik. W ten sposób z bankomatu wypłacał z kont pokrzywdzonych pieniądze za sprzedaż towaru, który nigdy nie dotarł do zainteresowanej osoby. Po wypłacie gotówki nie było już kontaktu z oszustem. Okazało się, że sprawca za każdym razem wypłacał pieniądze w tym samym bankomacie w Bełchatowie. Policjanci pracujący nad sprawą, analizując zapis monitoringu zamontowanego przy urządzeniu odnaleźli nagrania, które zarejestrowały wizerunek i zachowanie sprawcy. To młody mężczyzna z zasłoniętą twarzą, który najpierw sprawdzał telefon, a później wypłacał pieniądze. Łączne straty, które powstały przez przestępcze działanie oszusta metodą na „BLIKA” to 900 złotych. Przełom nastąpił we wrześniu 2022 roku, kiedy to policjantka zajmująca się przestępczością nieletnich, wykonując czynności w innej sprawie, odkryła, że poszukiwanym oszustem może być 17-latek. Teraz oceną jego zachowania zajmie się sąd. Sprawa ma charakter rozwojowy.

Za przestępstwo oszustwa grozi kara do 8 lat pozbawienia wolności.

 

Policjanci apelują - nie udostępniaj osobom obcym kodu BLIK. Jęśli jednak decydujesz się na jego udostępnienie, upewnij się, że nie masz do czynienia z oszustem!! W mediach mówi się bardzo dużo o oszustwach podczas zakupów i sprzedaży w sieci. Aplikacje ogłoszeniowe ostrzegają przed oszustami, ale użytkownicy niestety to lekceważą. Nadal wiele osób pada ofiarami oszustów, bo nie zachowali ostrożności podczas sprzedaży w sieci i stracili swoje oszczędności. Jeśli korzystamy z aplikacji sprzedażowej, zapoznajmy się z regulaminem jej korzystania. Są tam zapisane zasady kupna i sprzedaży. Dla przykladu, w aplikacji sprzedażowej Vinted w zakładce „Centrum Pomocy” są szeroko opisane ostrzeżenia, w jaki sposób działają oszuści, na przykład:

Jak rozpoznać próby phishingu i spoofingu
W trosce o bezpieczeństwo twoich danych przypominamy, że oszuści mogą próbować je wyłudzać poprzez:

  • Wiadomości na portalach sprzedażowych
  • SMS-y
  • Wiadomości e-mail
  • Rozmowy telefoniczne

Wiadomości, które na pierwszy rzut oka wydają się pochodzić z oficjalnego źródła, w rzeczywistości mogą się okazać próbą wyłudzenia twojej tożsamości lub danych kont online.
Nadawcy takich wiadomości mogą podszywać się pod:

  • Pracowników portali sprzedażowych (np. członków naszego zespołu wsparcia)
  • Pracowników jednej ze współpracujących z nami firm kurierskich
  • Pracowników jednego z naszych dostawców płatności
  • Kupujących zainteresowanych twoim ogłoszeniem
  • Osoby związane z dowolnymi innymi usługami, z których możesz korzystać za pośrednictwem portali sprzedażowych

Ważne
Oszuści zwykle proszą o twoje dane kontaktowe, dane osobiste lub dane do logowania. Wiadomości phishingowe mogą zawierać linki do złośliwych stron lub posiadać zainfekowane załączniki.
Nie otwieraj podejrzanych linków i załączników i nie spełniaj żadnych próśb zawartych w takich wiadomościach. Zgłoś nam wszelkie podejrzane zachowania.”
 

Gdy dojdzie do oszustwa:

  •  Należy zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. całą korespondencję z kupujący/sprzedającym, zapisy rozmów oraz potwierdzenie wykonania przelewu w przypadku zakupów.
  •  Należy zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki Policji.
  •   Gdy doszło do oszustwa na aukcji internetowej, należy skompletować następujące dane:
  1. datę i numer aukcji,
  2. jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę,
  3. nick sprawcy,
  4. sposób kontaktu ze sprzedającym - jego e-mail, nr telefonu, adres,
  5. sposób dokonania zapłaty - przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.

nadkom. Iwona Kaszewska

Powrót na górę strony