Oszustwo na pracownika banku
„Twoje pieniądze są zagrożone, musisz je przelać na „konto techniczne”- jeśli otrzymasz taką informację przez telefon - rozłącz się! Pamiętaj! Pracownik banku nie będzie cię nigdy prosić o przelanie pieniędzy na „ konto techniczne czy rezerwowe”. Ostrzegamy przed oszustami, którzy podszywają się pod pracowników banków, to dość powszechna metoda przestępczej działalności. Niestety na terenie powiatu bełchatowskiego doszło wczoraj do takiego oszustwa.
Jak do niego doszło?
Przestępca dzwoniąc do mężczyzny poinformował go o rzekomej próbie zaciągnięcia kredytu z jego rachunku bankowego. Oznajmił również, że za chwilę skontaktuje się z nim pracownik banku, który będzie z nim rozmawiał o szczegółach. Po chwili do mężczyzny ponownie zadzwonił oszust, który podszywając się pod pracownika banku przekonał ofiarę, że dzwoni do niego w celu zapobieżenia utraty przez niego środków. Przestępca poinformował mężczyznę, że aby ochronić oszczędności zgromadzone na koncie należy natychmiast przelać je na „konto techniczne”.
Pamiętajmy, że takie działanie ma na celu uśpić czujność ofiary, wyłudzić od niej dane i nakłonić ją, aby postępowała zgodnie z wydanymi poleceniami przez oszusta. Pamiętajmy, pracownik banku nie będzie cię nigdy prosić o przelanie pieniędzy na „ konto techniczne czy rezerwowe”.
Oszust oświadczył, że do natychmiastowego działania potrzebuje pewnych danych i zażądał podania danych osobowych oraz kodów do logowania w bankowości elektronicznej. Niestety podczas rozmowy telefonicznej, która miała na celów wzbudzić u pokrzywdzonego strach i niepokój, oszustowi udało się namówić mężczyznę do postępowania zgodnie ze wskazówkami. Pokrzywdzony działając pod presją i wierząc, że rozmawia z prawdziwym pracownikiem banku podał oszustowi wszystkie dane. Po chwili na swój numer telefonu otrzymał wiadomości sms dotyczące autoryzacji przelewów z jego konta. W konsekwencji mężczyzna stracił swoje oszczędności.
Jak nie paść ofiarą oszustów? Wystarczy pamiętać o kilku podstawowych zasadach bezpieczeństwa:
- Nie ufaj, nie wierz obcemu, sprawdzaj z kim rozmawiasz. Kieruj się zasadą ograniczonego zaufania - nigdy nie masz pewności, kto może znajdować się po "drugiej stronie słuchawki”.
- Nie podawaj żadnych danych, loginów, haseł.
- Pamiętaj, że pracownik banku nigdy nie prosi o: podanie pełnych danych osobowych takich jak numer PESEL, numer dowodu osobistego, loginu i hasła do bankowości internetowej, numeru karty płatniczej, daty jej ważności oraz numeru CVV, zrealizowania przelewu na wskazany przez niego rachunek, podanie kodu SMS autoryzującego operację finansową, instalowanie aplikacji na twoim urządzeniu, czy autoryzację przelweów.
- Jeżeli nie masz pewności, z kim rozmawiasz, rozłącz się z rozmówcą i samodzielnie zadzwoń do instytucji, która do Ciebie dzwoniła.
nadkom. Iwona Kaszewska