Bezpieczeństwo Seniorów tematem debaty społecznej
Bełchatowscy policjanci podejmują wiele działań na rzecz bezpieczeństwa osób starszych, które najczęściej padają ofiarami oszustów działających metodami „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika banku”. Emocje, strach i pośpiech sprawiają, że Seniorzy wierząc w opowiedzianą przez przestępców historię, tracą niekiedy oszczędności swojego życia. By uchronić mieszkańców przed takim zagrożeniem policjanci zorganizowali debatę „Bezpieczny Senior”. Z uczestnikami wydarzenia rozmawialiśmy o bezpieczeństwie oraz o działaniach prewencyjnych i profilaktycznych, aby nikt nie dał się oszukać.
W debacie poświęconej bezpieczeństwu osób starszych, zorganizowanej przez bełchatowską policję, która 16 kwietnia 2024 roku odbyła się w Centrum Kultury i Sportu w Zdzieszulicach Dolnych, uczestniczyli okoliczni mieszkańcy, Dyrektor Banku PKO BP Odział 2 Bełchatów oraz funkcjonariusze na czele z I Zastępcą Komendanta Powiatowego Policji w Bełchatowie młodszym inspektorem Wojciechem Auguścikiem. Dbając o bezpieczeństwo lokalnej społeczności policjanci oraz dyrektor banku omówili metody stosowane przez oszustów zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Fałszywe historie wymyślane przez telefonicznych naciągaczy, pokazują jak bardzo potrzebne jest ciągłe edukowanie i zaznajamianie seniorów z wciąż zmieniającymi się metodami przestępczego działania oszustów. Niestety, jak pokazuje życie, są oni zawsze o krok przed swoją ofiarą, dostosowują mechanizmy do czasu, miejsca i zachowania rozmówcy. Wprowadzając przyszłe ofiary w stan niepokoju i paniki powodują, że ludzie w strachu zaczynają działać nieracjonalnie i pokornie wykonują polecenia. Otrzeźwienie przychodzi zazwyczaj wtedy, gdy rozsądek bierze górę na emocjami, jednak wtedy jest już za późno na cofnięcie podjętych decyzji. Z policyjnych statystyk wynika, że telefoniczni oszuści, atakując, wykorzystują głównie motyw „wypadku”, „rzekomej akcji policji” czy też „zagrożenia” oszczędności w banku. O przestępczej działalności oszustów działających metodami na wnuczka”, „na policjanta”, czy „na pracownika banku” z uczestnikami spotkania rozmawiali policjanci oraz przedstawiciel banku. Przestrzegali mieszkańców, że nigdy bezkrytycznie nie można wierzyć w historię, którą telefonicznie usłyszymy od drugiej osoby. Niepokojącą sytuację zawsze należy potwierdzić kontaktując się z zaufaną osobą i nigdy nie można działać w pośpiechu. Spotkanie było również doskonałą okazją do przekazania informacji dotyczącej Kampanii społecznej #ZnamTeNumery, która adresowana jest przede wszystkim do seniorów i ich bliskich. Policjanci przypomnieli również o Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa, programie "Dzielnicowy bliżej nas" oraz aplikacji internetowej "Moja Komenda".
Dziękujemy za spotkanie!